Tel.: 0032 / 32890424

Reisverslag Zuid Amerika – 2018

Deze reis heb ik samen met mijn goede vriend Tom Smet gemaakt. Wij zijn samen afgestudeerd als Sommelier Conseil in 2012 in Suze La Rousse in Frankrijk. Tom is ondertussen professioneel sommelier in sterrenrestaurant Castor in Beveren Leie en staat bijna altijd mee achter de proeftafels bij onze lente- en herfstdegustaties.

Via Parijs, Sao Paulo vlogen we naar Santiago de Chili. We hadden ons eerste wijnbezoek gepland bij Santa Carolina, één van de oudste wijndomeinen in Chili en uitgeroepen tot nationaal monument. Door een vertraging van onze vlucht hebben we dit bezoek jammer genoeg moeten schrappen.

De volgende dag zijn we naar Curico gereden, zo’n 200km ten zuiden van Santiago om daar Korta te bezoeken. We werden er zeer hartelijk ontvangen door Francisco Corta Bucarey, eigenaar en algemeen directeur, die ons rondleidde in de wijngaarden en in zijn wijnbedrijf. De familie Corta is afkomstig van Spaans Baskenland. Ze kochten het domein 20 jaar geleden.

De wijngaarden liggen tussen de Coastal Mountain en het Andesgebergt in de vallei Sagrada Familia in de Maule regio. Eén van de belangrijkste regio’s in Chili vanwege het uitzonderlijk microklimaat. De wijnmaker is Ricardo Perez Cruz.

Een deel de installatie werd in 2010 door aardbeving vernield. Ondertussen werd alles weer opgebouwd en heel modern uitgerust.

We proefden Irune, een blend van Riesling, Viognier en Sauvignon Blanc, de Petit Verdot, Cabernet Franc, Carmenère, Gran Reserva shiraz, en hun Premium waarvan slechts 1500 flessen worden gebotteld, een blend van de beste vaten!

In de namiddag bezochten we het holistische, futuristische domein/hotel van Vina VIK in Millahue San Vicente de Tagua Cachapoal, niet ver van Santa Cruz. We werden er heel gastvrij ontvangen door de Oenoloog Cristian Vallejo en de Commercieel Directeur Jaime Lamoliatte die ons uitnodigden op een lunch in het prachtige restaurant en daarna met ons het domein rondreden. Aansluitend bezochten we de hypermoderne installaties en proefden we een 8-tal wijnen. De wijnen worden in België geïmporteerd door wijnhandel De Clerck in Kortrijk. Het zijn uitsluitend rode bewaarwijnen in Bordeauxstijl, exclusief, bijzonder elegant, vol en krachtig, o.a. La Piu Belle 2011, Milla Cala 2013, VIK 2012, Cabernet Franc, Merlot…

We logeerden in Santa Cruz en bezochten er het Colchagua museum, dat in 1995 door een Belg Carlos Cardoen was opgericht. Eén van de belangrijkste musea in Chili en het toont heel veel historische voorwerpen uit de Incaperiode zoals juwelen, wapens, textiel, kunst, landbouw, industrie en o.a. een tentoonstelling over de reddingsactie van 33 mijnwerkers in 2010 vanop 700m diepte.

In de namiddag hadden we een bezoek gepland bij Santa Ema in Melipilla, Maipo Valley, een 70km van Santiago. Door een dodelijk accident was de autostrade echter enkele uren geblokkeerd waardoor we te laat op het domein aankwamen en onze afspraak met de Commercieel Manager Luis Enrique Ruiz misten. We konden ons toch nog een goed beeld vormen van de installaties, wijngaarden, bodem en omgeving!  Onderweg op de autostrade zagen we heel wat vrachtwagens volgeladen met druiven die ook stonden te wachten in de volle zon! Het sap lekte uit de laadbak. Twijfelachtig of daar nog goede wijn van gemaakt wordt!

In mijn assortiment  zijn vooral de wijnen van Amplus en Gran reserva heel succesvol! Een moderne installatie, optimale ligging van de wijngaarden en heel bekwame wijnmakers resulteren in degelijke en betrouwbare wijnen. Het domein werd door Pedro Pavone in 1955 opgericht en heeft dus een zeer lange traditie!

Na een indrukwekkende vlucht over de Andes landen we in Mendoza Argentinië. Een schaduwrijke stad met brede lanen en bomen die de hitte wat temperen. We bezochten daar Super Uco, The Barbarians, van de Michelini Brothers in het plaatsje Godoyo Cruz, 120km van Mendoza. Een heel trendy en succesvol domein dat organisch werkt. De wijn wordt buiten vergist in grote betonnen amforen. De kleurrijke installatie binnen heeft meer weg van een discotheek, maar deze wijnen zijn bijzonder! We werden door CEO Mauricio Boullaude en Manuel Michelini rondgeleid en gastvrij ontvangen met een lunch van Empanada. Dat zijn typische gevulde pannenkoekjes uit die regio.

We ontmoetten er ook de jonge wijnmaker Leandro Boullaude, amper 22 jaar, maar super getalenteerd. Wij waren betoverd door zijn Bocanada wijn. We gaan die zeker verder volgen!

Op de terugweg naar Mendoza passeerden we o.a. Trapiche en Zuccardi in Maipu, Uco Valley waar we vlug even binnen wipten…. We hadden er geen afspraak gemaakt.

De volgende dag bezochten we eerst Tapiz (Zolo, Fincas Patagonicas) in Agrelo, 10km van Mendoza, de regio van Lujan de Cuzo.  We werden er opgewacht door Gregorio Mosso, Commercieel Export Manager. Ik had hem eerder in maart ontmoet op Prowein in Düsseldorf. Het domein is 90ha groot waarvan 60ha beplant en werkt natuurlijk en gebruikt geen pesticides. Druppel irregatie is toegestaan.  De druivenstruiken zijn afgeschermd met netten. Niet tegen de vogels maar wel tegen de hagel!  De wijngaarden liggen op een hoogte tussen 920 en 1430m. Ik heb heel even de topwijnmaker Fabian Valenzuela ontmoet, die het uiteraard heel druk had tijdens de oogst. Dit domein wordt ondersteund door Jean Claude Berrouet, de wereldbefaamde wijnmaker van Chateau Petrus uit Pomerol.  Het viel ons op dat er bij Tapiz een zeer jonge ploeg aan het werk is en dat de focus op kwaliteit enorm groot is! Na het bezoek konden we de wijn proeven van de nieuwe oogst, rechtstreeks uit de gistkuipen en ook een 7-tal oudere jaargangen allen uit de Single Vineyard San Pablo Estate uit Uco Valley.

Het volgende domein dat we bezochten was Bodegas Escorihuela  Gascon in Godoy Cruz, niet ver van Tapiz.Dit domein is vooral bekend voor zijn ‘President’s Blend’, de lievelingswijn van Evita Perron! Trouwens één van de topwijnen uit ons assortiment!

Ondanks de drukke werkzaamheden tijdens de oogst wisten de wijnmaker Matias Ciciani en de Wijngaardverantwoordelijke Claudio Mestre, ruim tijd voor ons vrij te maken om ons rond te leiden in de wijngaard en in de installaties. We hebben bijna uit alle vaten de nieuwe oogst kunnen proeven! Super interessant en vooral een verbluffende kwaliteit!  Het bedrijf werd in 1884 opgericht en behoort tot de absolute top in Argentinië.  De wijngaarden liggen op een hoogte van 1000m met koele nachten en warme dagen en daardoor veel spanning in de wijn. De wijngaarden worden op een traditionele manier regelmatig volledig onder water gezet met water uit de Andes.  Escorihuela beschikt over een aantal biologische wijngaarden. En deze jonge getalenteerde wijnmaker is een rasechte Italiaan en maakt dus ook een Sangiovese in Argentinië!

Matias heeft vroeger gewerkt als wijnmaker bij de buren, Susana Balbo, opnieuw een topdomein uit Argentinië. Susana was lange tijd zelf wijnmaakster bij Catena Zapata en wordt gerekend bij de 10 meest invloedrijke vrouwen in de wijnwereld!  Ze heeft ook een toprestaurant Osadia op haar domein en we gingen op aanbeveling van Matias daar lunchen met uiteraard enkele wijnen van Susana Balbo bij de gerechten. De wijnen werden getrakteerd door Susana Balbo!

We hadden jammer genoeg niet voldoende tijd om ook het domein te bezoeken.

Na de lunch reden we naar Catena Zapata, een absoluut topdomein in Argentinië met wereldwijde faam. Het was ons niet gelukt om ook de wijnmakers te ontmoeten omdat die te druk bezig waren met de oogst. We kregen wel een interessante rondleiding en konden aansluitend enkele topwijnen proeven.

We hadden nog wat tijd over en bezochten onderweg nog het domein Kaiken, heel gekend in België. Het domein is vernoemd naar een wilde eend uit Patagonië. De oprichter is Aurelio Montes, van het bekende domein Montes uit Chili. Hij kocht het domein in 2000. We hadden geen afspraak gemaakt maar werden toch vriendelijk rondgeleid en konden enkele wijnen proeven.

De volgende dag bezochten we Achaval Ferrer.  Dit domein vaart een beetje tegen de stroom in en volgt een wijnproces dat anders is dan de anderen…Bijvoorbeeld een warme maceratie i.p.v. een koude, gebruik van kleine eiken vaten die gestoomd zijn ipv getoast…

Ook hier maakte de wijnmaker Gustavo Rearto tijd vrij om ons rond te leiden en wijnen uit de vaten te laten proeven.  Ik heb deze wijnen niet in mijn assortiment. De afspraak werd gemaakt door Tom. Hij kende deze wijnen via wijnhandel De Clerck.

Hier stopt onze rondreis door Argentinië. Vooraleer Tom terug naar België afreist, bezoeken we nog de watervallen van Iguazu aan de grens met Brazilië. We vliegen via Mendoza, over Buenos Aires naar Iguazu, Argentijnse kant. We nemen de taxi om de grens over te steken naar Brazilië waar we op hotel  verblijven. Mijn bagage blijft achterwege en ik moet me dus behelpen. Spectaculair en bijzonder mooi is dit natuurwonder midden in het regenwoud!

Na de watervallen vlogen we terug naar Buenos Aires waar we nog een beetje de stad gingen verkennen. Vooral het oude gedeelte La Boca, gekend voor zijn kleurrijke gevels en de Tango was de moeite!

Na afscheid genomen te hebben van Tom bleef ik nog enkele dagen in Buenos Aires om de stad te verkennen en er enkele musea te bezoeken.

In de haven van Buenos Aires nam ik de ferry naar het historische stadje Colonia del Sacramento in Uruguay. Met een huurauto reed ik dan verder naar Las Piedras in Progreso, Departamento de Canelones om het wijndomein van Pisano te bezoeken.  In Canelones wordt meer dan 60% van de Uruguaanse wijn geproduceerd. In mijn assortiment heb ik een fantastische Pinot Noir en Tannat van Pisano en daarom wou ik zeker het domein bezoeken. Ik werd heel hartelijk ontvangen door Daniel Pisano en Nikolas Kozik, de export manager. Na de rondleiding door het domein en de kelders werd ik uitgenodigd op een typische BBQ en degustatie.  De familie Pisano is afkomstig uit Italië en heeft ook Baskische roots en begon met de wijnbouw in Uruguay in 1914. Het groeide ondertussen uit tot één van de topdomeinen in Uruguay en is vertegenwoordigd over gans de wereld. Mijn verwachtingen werden sterk overtroffen. De Pisano broers zijn rasechte wijnboeren die plezier beleven aan hun werk en enkel met een topresultaat tevreden zijn. Zij blijven daarbij heel sympathieke en benaderbare mensen met het hart op de goede plaats!  Ik heb ook heel even mama Pisano ontmoet. Ze is 92 jaar en vertrok met haar autootje naar de kapster…….

Aankomende Evenementen

Website:  www.alteradvice.be
Raymond.gorremans@alteradvice.be
Direct contact >
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!